TD 1996/2

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

2. Mozek je, když...

V první části Mozkového zákulisí (viz Tvořivou dramatiku č. 1/1996) jsem ve zkratce popsal, jak došlo k tomu, že se na katedře výchovné dramatiky přednáší tak zdánlivě vzdálený předmět jako vývojová neuropsychobiologie. První zkušenosti ukazují, že má smysl, aby ti, kdo v dobré víře (v rámci dramatické výchovy) rozpoutávají neuronové bouře v hlavách dětí, věděli, jak je mozek uspořádán, jak funguje a jak se vyvíjí.
Při výuce se nám osvědčil "krouživý" systém - v prvních hodinách se studenti dozvěděli o všem trochu, v dalších jsme se k těm nejdůležitějším pojmům opakovaně vraceli - vždy v trochu jiném kontextu.
Pokusím se obdobně postupovat i v tomto seriálu. A tak pro orientaci uvádím "kostru" přednášek:
I. základní pojmy (neuron, glie, synapse, neurotransmitery, inhibice - excitace, funkční neuroanatomie, limbické okruhy, prefrontální lalok);
II. psychomotorický vývoj dítěte, vývoj limbického systému, mozečku a prefrontálního laloku;
III. vědomí a spánek, pohyb a prostor, vnímání, učení a paměť, inteligence a osobnost, intuice, úzkostnost;
IV. "norma", hraniční změny, "problémové" děti, lehká mozková dysfunkce - poruchy pozornosti a hyperaktivita (ADHD), neobratné a nešikovné děti, poruchy vývoje řeči, emotivní poruchy, úzkostné dítě, agresivní dítě, autismus, postižení hybnosti, psychické poruchy - psychózy a neurózy, poruchy sociálního chování.
Pár slov k základním pojmům.
Neuron lze přirovnat k malému výkonnému počítači, který přijímá informace ze sítě od ostatních neuronů (máme jich cca 20 miliard), vyhodnotí je a buď je podráždí (excituje), nebo utlumí (inhibuje) neurony další.
Místo kontaktu mezi neurony se nazývá synapse, na které dochází k přenosu informace prostřednictvím tzv. přenašečů - neurotransmiterů (např. kyselina gamma amino máselná je látkou, která synapse zklidňuje, kyselina glutamová naopak dráždí - excituje). Glie jsou podpůrné buňky, bez kterých by neurony nemohly existovat.
Zjednodušené lze mozek rozdělit na tři základní funkční bloky, které jsou vzájemně úzce propojeny.
Jako první vyzrávají centrální struktury - spodní a střední část mozku - mozkový kmen, zodpovědný za základní funkce (dýchání, srdeční činnost, svalový tonus) a za řídící základní rytmy (bdění, spánek, hormonální funkce). O něco později dozrává část spojená s emocemi (strach, radost, úzkost), učením a pamětí (limbický systém).
Druhým blokem jsou korové a podkorové struktury spojené s přijímáním zrakových, sluchových a dalších vjemů (percepce), jejich zpracováním (interpretace přijatých signálů, komparace, asociace)) a příslušnými reakcemi (pohyb, mimika, řeč...).
Třetí, nejpozději vyzrávající částí je přední část čelního laloku - prefrontální oblast, která je zodpovědná za typicky lidské chování, rozhodování, udržování kontinuity v čase - neustálé porovnávání toho, co se právě děje, s tím, co se stalo a co by se mohlo nebo mělo stát. Prefrontální oblast je, zjednodušeně řečeno, sídlem naší osobnosti nebo též i "hlavního supervizora" - "superega".
Chceme-li najít část mozku nejtěsněji spjatou s pochody odehrávajícími se v mozku během přirozených či uměle (např. v rámci dramatické výchovy, počítačové hry apod.) navozených dramatických situací, pak musíme pátrat v hlubokých strukturách, které jako límec (limbus) obemykají centrální části mozku. Tou "dramtickou" částí mozku je limbický systém. Je to hlavní integrační jednotka lidského mozku - propojuje vnitřní (hormonální, vegetativní) a vnější svět; ve spolupráci s prefrontálním lalokem spojuje minulost s budoucností, je nezbytná pro mezilidskou komunikaci (i vnímání vlastního já.
Limbický systém je tvořen třemi hlavními subsystémy:
Nejstarší část (amygdalární) souvisí s reakcemi důležitými pro přežití (boj nebo útěk).
Vývojově mladší hipokampální část je zodpovědná za procesy učení i paměti.
A nejmladší (cingulární) část limbíckého systému je spojená s mateřským chováním, empatií - schopností soucítění - a dalšími specificky lidskými projevy.
Jak se jednotlivé části limbického systému vzájemně ovlivňují a jak se uplatňují v dramatických situacích, popíšeme v příští části.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha