TD 1997/1

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

4. Úzkost, nuda, hra

Naši prapředci - např. Homo erectus, habilis či sapiens - byli sice vzpřímení, schopní a rozumní, ale je pravděpodobné, že většinu času byli úzkostní a nudící se (Homo anxius a Homo segnis?). Zdá se, že teprve později Homo faber, a zejména Homo ludus našli řešení: úzkosti z neznámého a nudě z opakujícího se lze čelit hravostí, tvorbou a humorem. S tím úzce souvisejí i další specificky lidské činnosti, jako umění, věda i sport.
Co se děje v mozkovém zákulisí, když na jevišti života dominuje úzkost či nuda? A co se děje, když improvizujeme nebo tvoříme?
Vjemy přicházející do mozku z vnějšího světa se dostanou nejprve do primárních korových center (zrakových, sluchových, hmatových...) a po té se postupně spojují a "třídí" v hipokampu - hlavním centru deklarativní paměti. Zde se každá informace zpětně porovnává s paměťovými stopami uloženými v mozkové kůře a podle toho, zda je nová, nebo známá, se zapojují další limbické okruhy. Zcela nový vjem zvýší vaší bdělost a vaše chování má explorativní (zkoumavý) charakter. Naopak známé vjemy pozornost snižuji a jejich opakování vede k habituaci (zvykáme si) a celkovému útlumu (zíváme nudou). Stále nové vjemy, které nedokážeme popsat, určit, zařadit či pochopit, vedou k nejistotě až úzkosti.
Je sice možné dočasně zahnat nudu i úzkost alkoholem či drogami, ale nejlepším řešením je zavolat na pomoc imaginaci a "pohrát si" jak s nudnou, tak úzkostnou situací. V obou případech můžeme pojmy obměňovat, přebarvovat, přestrojovat, udělat legračními, rozložit a znovu složit, a to dle míry tvořivé fantazie každého z nás.
Hipokampus rozlišuje nejen nové a známé informace, ale ve spolupráci s amygdalou a cingulem i emotivní pozadí vjemů. V případě, že jde o životně významné situace, spustí amygdala kaskádu hormonálních a vegetativních změn (zblednutí nebo zrudnutí, pocení, zvýšení tlaku aj.) a nově vzniklá paměťová stopa je mnohem hlubší. Ale i v situacích méně vypjatých se vjemy ukládají do paměti lépe než informace emotivně zcela neutrální. Je to tím, že mezi hipokampem a "citlivými" strukturami mozku (amygdalou a cingulem) existují zpětnovazebné okruhy posilujici zapamatování údajů (sémantická paměť) i událostí (epizodická paměť).
Zatímco tato tzv. deklarativní paměť je zprostředkována hipokampem, procedurální paměť se vytváří bez přímé účasti limbických struktur.
Z vývojového hlediska je zajímavé, že první tři roky deklarativní paměť ještě nefunguje (proto si zážitky z prvních let života nepamatujeme) a veškerá mozková kapacita je věnována paměti procedurální (učíme se chodit, oblékat se, jíst apod.).
Malé dítě - kojenec - se učí především hrou - využívá vrozené tendence zkoumat nové věci, experimentovat s nimi a ve chvíli, kdy se podaří zvládnout novou dovednost nebo učinit něco cizího známým, lze pozorovat jak velkou reakci tento úspěch vyvolá - dítě se obvykle blaženě usmívá a zvládnutou činnost s chutí opakuje. V těchto chvílích se aktivují neurony v cingulu produkující endorfiny a tím se správně volený postup ukládá do paměti mnohem silněji než úkony chybné.
Příliš náročný úkol může vyvolat "possum like" reakci (vačice - angl. possum - dokáže zcela znehybnět - hrát mrtvého brouka), kdy dítě přestane experimentovat, strne (někomu to může připomenout "štronzo " či hru na sochy), a teprve po chvíli se pustí do jiné aktivity.
Vraťme se k otázce položené na začátku - jak a kde se v našem mozku vytvářejí podklady k umělecké tvorbě či k humornému vnímání světa?
Zdá se , že je to schopnost vnímat nejen čirou, holou realitu, ale i její kontexty - odrazy v našem mozku..., schopnost nastavovat realitě různě zakřivená zrcadla (pak i zcela fádní postava může být k popukání), porovnávat smysluplné s absurdním, radovat se z nesmyslu. Je pravda, že malé děti nevytvářejí umělecká díla (zatím). Ale mají dar tvořit situace - legrační, půvabné, úžasné a křehké chvíle, které se ztrácejí jak stopy v písku omývaném mořským příbojem. Je to pravděpodobně jejich limbický systém, který si (ještě nespoután prefrontálním lalokem) pohrává se světem a je škoda, že mu my dospělí dáváme tak málo příležitostí. Jednou z mála výjimek jsou naše surrealistické sny. Ale o těch až v příštím pokračování.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha