TD 1998/2-3

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

8. Determinovaný chaos a chování dítěte

V úvodu mi dovolte krátké shrnutí předchozích zákulisí - klíčovým pojmem je limbický systém, který jsme popsali jako hlavní integrační systém mozku. Limbický systém je tvořen několika subsystémy - amygdalární se podílí na řešení životně významných dramatických situaci a je spojen s bouřlivými změnami vnitřního prostředí (např. vyplavení hormonů, změny srdeční frekvence či krevního tlaku), hipokampálni se uplatňuje při rozpoznávání známých a nových informací, vytváření asociací a paměťových stop, cingulárni souvisí jak s vyššími city, tak i např. se závislostmi nejrůznějšího druhu. Septum je křižovatkou, kde se všechny tři subsystémy setkávají, i výpravčím, který dává zelenou k našim verbálním či jiným projevům. Prefrontálni lalok lze charakterizovat jako hlavní "tlumič" našeho chování, který chrání naše ego, aby se nepoddávalo amygdalární tendenci k instinktivnímu - impulzivnímu chování, cingulárním touhám po věčném ráji a hipokampální nekonečné hravosti. V předchozích dílech jsme zmínili i vývojové změny: amygdalární subsystém je aktivní již od narození, prefrontální se plně uplatňuje až po dvanáctém roce. Všechny tyto subsystémy pracují v nepřetržitém provozu - pouze ve spánku přecházejí na unikátní a dosud plně neobjasněný režim, kdy inventarizují (hrůzné slovo, ale lepší mě nenapadlo) a experimentují bez ohledu na logiku, prostor a čas (nejhlouběji spi prefrontální lalok, který má normálně LPČ na starosti) - a osciluji zdánlivě chaoticky, nicméně harmonicky a smysluplně.
Tím se konečně dostáváme k dnešnímu tématu - jak mozek vytváří determinovaný chaos, který je základem chování živých systémů, a tedy i člověka, provozujícího např. dramatickou výchovu.
Nejprve trochu chaotické terminologie (omlouvám se jak znalcúm za zjednodušování, tak laikům za složitost): V zásadě lze rozeznávat systémy chovající se nechaoticky, lineárně a předvídatelně (v těchto případech lze snadno spočítat, co se stane s veličinou B, když se změní veličina A, a naopak). Nevýhodou těchto systémů je jejich rigidita a neschopnost samoregulace (a také neschopnost improvizovat, hrát si a tvořit). Zcela chaotický (nedeterminovaný) systém je pro fungování složitých živých organismů rovněž nepoužitelný.
Výhodou determinovaných chaotických systémů je plasticita, samoregulovatelnost a proměnlivost. Nepatrná změna výchozích podmínek dramaticky zrněni chování systému, ale zpětně regulační mechanismy umožní postupný návrat do původního stavu. Pro tyto systémy se mnohem obtížněji hledají matematická vyjádřeni (čím složitější - více dimenzionální, tím složitější rovnice), ale na druhé straně je lze krásně zobrazit graficky. Oscilování chaotických systému v rámci určité determinovanosti lze vyjádřit pomoci tzv. podivných atraktorů.
Grafické zobrazení tzv. Lorenzova podivného atraktoru připomíná motýlí křídla jeden způsob chováni systému lze zakreslit jako pravé křídlo (např. dítě sedí, naslouchá učiteli, zapisuje si a opět naslouchá - po několik minut je chování dobře předvídatelné a pochopitelné), a zcela jiné chování jako křídlo levé - stačí náhlá nepatrná změna podmínek (např. za oknem třídy se objeví vrtulník) a dítě náhle vstane, jde k oknu a chvíli nevíme, co bude dál... Po chvíli se dítě samo vrátí do lavice a chování se překlopí zpět do oscilací v rámci pravého křídla.
Jak podivné atraktory souvisejí s limbickým systémem a s dramatickou výchovou? Představme si jednoduchou modelovou situaci, kdy dítě přichází na hodinu dramatické výchovy. Posadí se, dejme tomu, na zem a dostane pokyn: "Jsi semeno, pukáš, rosteš, rozvíjíš se, kveteš a vadneš..." Normální, třeba osmileté dítě se poměrně snadno "překlopí" z oscilováni mozkových subsystémů v klidovém režimu do režimu dramatického, kdy v závislosti na mohutnosti hipokampální pokladnice asociací (plus schopnosti tvořit nové kombinace), na cingulární touze být odměněn (pochválen učitelem), na prefrontálním imperativu (fuj, to se pro holčičku nesluši, aby se takhle předváděla) i na amygdalárnich skrytých touhách - předvede dítě unikátní vlastni kreaci na dané téma a pak se samo opět "překlopí" do původního modu. Dítě s ADHD (viz předchozí Zákulisí) může reagovat naprosto nepředvídatelně, protože do jeho záměru "překlopit se" podle instrukcí učitele se vloudí další informace (např. vůně vedle sedící spolužačky), která zcela zrněni výchozí podmínky a systém se začne chovat zcela jinak. Dítě s autismem instrukci vůbec nepochopí (má postižený hipokampus, a tedy problémy s vytvářením asociací, jeho prefrontální lalok neumí improvizovat a úkol tohoto typu je pro takové dítě naprosto nesrozumitelný). Navíc takové dítě nedokáže přecházet z jednoho stavu do druhého a mezní situace, kdy se má rozhodnout nebo improvizovat, je pro takové dítě přímo utrpením. Hranice mezi jedním a druhým chováním se nazývají bifurkace a lze je krásně matematicky i graficky vyjádřit prostřednictvím fraktální geometrie.
Závěrem lze shrnout, že každá dramatická hra potřebuje mírně chaotický mozek, který je schopen oscilovat mezi různými druhy chování, mozek, kterému stačí náznak, a začne oscilovat v jiném režimu, zkrátka mozek, který se po vzrušujícím experimentování sám vrátí do původního stavu a v následující vteřině se pustí do dalšího dobrodružství.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha