TD 1999/1

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

9. Dynamické systémy a vývojová neuropsychobiologie

Když jsem se v osmém Zákulisí (TD 1998/2-3) zmínil o teorii chaosu ve vztahu k chování dětí a k tvořivé dramatice, netušil jsem, že se mí dostane do ruky kniha Ester Thelenové a Lindy Smíthové A Dynamic Systems Approach to the Development of Cognition and Action (The MIT Press, 1994), ve které autorky předkládají zcela nový koncept neuropsychického vývoje dítěte založený právě na "chaotickém" chápání světa.
Není lehké popsat a pochopit chován í dítěte a je obtížné vyznat se v terminologii chaosu (zájemcům doporučuji k přečtení knihu Jamese Gleicka Chaos: Vznik nové vědy, Ando Publishing, Brno 1996), nicméně je to zřejmě cesta, kterou se začíná ubírat i vývojová psychobiologie. Pokusím se proto dnes vysvětlit, jak může chaos souviset s kognitivním a emotivním vývojem dítěte.
Nejprve pár slov o vyvíjejícím se mozku. Mozek narozeného dítěte je sice geneticky předprogramován (např. kde budou neurony umístěny a jaké neurotransmitery budou vytvářet), ale o dalším uspořádání a fungování rozhodují vnitřní i vnější vlivy, které se podílejí na samoorganizaci celého systému. Podstatné je, že mozek je komplexní dynamický systém, kde jednotlivé neurony spolupracují s ostatními a vytvářejí neustále se měnící stavy, které mají různou míru stability. Mozek si stabilnější stavy snadněji a hlouběji zapamatovává a později - např. pokud nastanou obdobné podmínky - do těchto stavů ("atraktorových údolí") "sklouzává". To může být na jedné straně výhoda - dobře naučené dovednosti se hodí k řešení nejrůznějších životních situací, ale na druhé straně mohou tyto tendence vést k určité rigiditě a minimalizovat proměnlivost chování dítěte.
Naznačil jsem, že "přitahování" (atrahování) určitého způsobu chování lze p0psat pomocí trajektorií, které lze zobrazit jako tzv. atraktory. U komplexních chaotických a determinovaných systémů se hovoří o podivných atraktorech vzhledem k jejich bizarním a obtížně předvídatelným tvarům.
Stabilitu systému lze též vyjádřit stabilitou atraktoru - některé si lze představit jako hluboká údolí (pak je třeba hodně energie, aby došlo ke změně) a jiné se pohybují na vrcholu kopce, odkud se snadno "skutálí" několika směry.
Příkladem stabilního chování je např. chůze nebo čtení určitého textu, naopak značně nestabilní atraktory odpovídají stavům, kdy se věnujeme méně obvyklým věcem, jako je např. imaginace, tvořivá hra a podobně, kdy velmi snadno a rychle dochází ke změnám duševních stavů a tím i k proměnlivosti chování. Jak již bylo zmíněno, člověk spíše tíhne k používání dobře naučených-zvládnutých, známých a jednodušších způsobů chování, a to zejména v zátěžových situacích, kdy v systému narůstá "šum", resp. nejistota.
Příkladem může být test, kdy dítě požádáme, aby nejprve zavíralo a otvíralo pěst pravé i levé ruky současně, pak je požádáme, aby střídavě byla jedna ruka zavřená a druhá otevřená. Začneme-Ii zrychlovat frekvenci otvírání a zavírání (v systému se zvyšuje množství šumu), přejde dítě nechtěně z nestabilního modu (střídavé zavírání a otvírání) na stabilnější stav (synchronní zavření - otevření).
Obdobně je tomu i při složitějších stavech a chování. Všimněte si, co dělají děti z rozpaků - ve chvílích, kdy je pro ně situace obtížně zvládnutelná a kdy udržování nestabilního atraktoru (třeba improvizovaná hra na jevišti) vyžaduje příliš mnoho energie, snadno sklouznou do "údolí" stabilního atraktoru - např. se rozpláčou nebo začnou streotypním způsobem "šaškovat".
Nakonec to lze vidět i u některých politiků, kdy na složitější otázky odpovídají stereotypním: "No comment."
Chceme-Ii, aby děti balancovaly na vrcholcích nestabilních atraktorů a přeplouvaly z jedné situace do druhé, musíme mít jistotu, že pro to mají dostatek energie (tím není míněna jenom energie fyzická, ale zejména psychická - tedy motivační hnací motor krmený endorfiny prýštícícími z límbíckého systému ve chvílích, kdy dítě hra baví a je dostatečně odměňováno - např. pochvalou, potleskem nebo i vyhnutím se trestu) a i že v jejich mozku nenarůstá zbytečný šum (např. protože mají hlad, horečku, jsou unavené, až ospalé apod.).
Stabilní a méně stabilní atraktory se vytvářejí již během prvních týdnů a měsíců po narození a podílejí se na kognitivním, pohybovém i emocionálním učení a tím i na samoorganizování vyvíjejícího se nervového systému. Tak vznikají např. hluboká atraktorová "údolí" odpovídající zvládnutí chůze nebo rituálů vítání či loučení, která jsou součástí procedurálních paměťových procesů.
Tuto část lze shrnout následovně: Pro svůj vývoj potřebuje dítě obojí - jak umění "balancovat", tak "setrvávat". V prvním případě stačí málo a systém "klouže" mezi mělkými "údolími" a "vrcholky" - jsme svědky stále se proměňujícího chování; ve druhém případě můžeme pozorovat stabilní předvídatelnější a standardnější chování.
Z hlediska funkční neuroanatomie jsou to zejména septohipokampální okruhy lirnbického systému, které se na této podivuhodné hře podílejí. Lze hovořit o neustálém soupeření vnitřních stavů a vnějších podnětů, o oscilování v určitých modech, kdy stejně intenzívní podnět je jednou nedostatečný k vyvolání jakékoliv změny, a jindy stačí neskutečně málo k spuštěni kaskády změn.
Zajímavým příkladem zdánlivě nepatrného podnětu, který vedl ke katastrofické změně chování, je uveden ve slavném Kurosawově filmu: Hlavní hrdina poklimbává pod stromem, když kolem projíždí na koni novomanželský pár. Stačí závan ženiny vůně, aby hrdina vstal, pár pronásledoval, ženy se zmocnil a muže zabil. U soudu pak pronese tuto ("Iimbickou") větu: "Kdyby nebyl zafoukal vítr, nebyl bych ho zabiL"
Jak tyto úvahy souvisejí s tvořivou dramatikou? Kdyby nebylo nestabilních atraktorů, bifurkací (hraničních stavů, kdy dochází ke změnám) a chaotických oscilací, nebylo by hry a tvorby. Právě neustálé proměňování a přecházení z jednoho stavu do druhého je základním předpokladem hry a tvorby. Dramatické situace v rámci dramatické výchovy vnášejí do systému šum potřebný k změlčení některých "údolí" natolik, aby "míč našeho života" mohl poskakovat krajinou a nakonec se skutálet do zcela nového či snového údolí.
Ale pozor, aby toho šumu nebylo příliš mnoho - pak bychom jenom "surfovali", a nevytvořili žádné vlídné údolí, do kterého bychom se mohli někdy zase vrátit.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha