TD 1999/2

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

10. Vývoj mozku a chování dítěte: proliferace, plasticita a rezilience

"Těžko na cvičišti - lehko na bojišti." - "Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš." - Tato přísloví se obvykle neberou příliš vážně. Nicméně se zdá, že prastarou zkušenost potvrzuje moderní věda.
Výzkumy zabývající se procesy učení a paměti ukázaly, že laboratorní potkani vyrůstající ve složitějším a náročnějším prostředí několikapatrové klece s překážkami při cestě za potravou jsou v dospělosti úspěšnější při řešení různých úloh než zvířata žijící v "holoklecích". Podstata zřejmě tkví ve využití geneticky podmíněné věkově vázané vyšší senzitivnosti paměťových receptorů a schopnosti mozku zvyšovat svou plasticitu, resp. rozšiřovat repertoár variabilních postupů, které mohou mít univerzální charakter a jejichž znalost umožňuje lépe se orientovat v problémech a nalézt co nejrychleji vhodný postup.
Čím dále, resp. výše na pomyslném vývojovém žebříku stojí ať živočišný druh (fylogeneticky), nebo lidský jedinec (ontogeneticky), tím je výběr odpovědí na podněty širší. Novorozenec např. na různé typy podráždění (tlesknutí, podtržení podložky, podráždění kůže břicha) reaguje uniformní odpovědí moroovského typu (rozhození horních končetin a následné "obejmutí"). Jde o instinktivní, vrozenou, nepodmíněnou reakci. Půlroční kojenec už je schopen odpovídat diferencovaně na rozličné podněty, ale obvykle jde o naučené podmíněné reakce. Teprve starší děti jsou schopny na jeden podnět odpovědět mnoha různými způsoby, a to na základě volního rozhodnutí, kdy vědomě nebo intuitivně vyberou nejvhodnější vzorec chování.
Zjednodušeně lze rozdělit zrání jednotlivých oblastí nervového systému do tří hlavních etap:
- Období růstu - proliferace a zvětšování. Jde tedy spíše o kvantitativní změny. Sem patří i gyrifikace šedé kory mozkové. Výsledek závisí především na genetickém programu, ale i na vnějších podmínkách (výživa, vitaminy, vliv toxických látek apod.).
- Období základní difenciace a vytváření komplexních propojení - jde o kvalitativní proces vedoucí ke zvyšování komplexnosti systému a jeho plasticity, umožňující složité a proměnlivé chování. Zde se kromě genetické dispozice významně uplatňuje právě vliv podnětného prostředí na procesy učení a paměti.
- Období jemného "vylaďování", interaktivního hledání a vytváření rezerv "pro strýčka Příhodu" - tedy zvyšování rezilience.
Rezilienci lze chápat jako schopnost odolávat vnějším tlakům a případně se vrátit do původního stavu. Fyzikální termín, vypovídající o vlastnostech např. pružiny či míče, užívají psychologové v obdobném smyslu. Součástí vývoje mozku a chování tedy není jen růst a "zesložiťování", ale i příprava na celoživotní trable zvyšováním odolnosti neboli rezilience.
V zásadě můžeme rozlišit tři hlavní světy našeho mozku:
- Motorický - pohybový, umožňující běhat, jíst, rozmnožovat se atd.; můžeme jej pro snazší zapamatování označit jako svět bílý.
- Kognitivní - šedý svět poznání, související s procesy učení a myšlení.
- Emotívní - limbický duhový svět dramat lásky i nenávisti, soucitu a touhy, integrující všechny světy dohromady.
Jak budou naše vnitřní světy vypadat, je opět dáno převážně geneticky. Sportovci vědí, že některé geny kódují podíl tzv. rychlých a pomalých svalů, určujících, kdo bude spíše sprinter či vytrvalec... Pro intelekt jsou potřebné geny umožňující rychlé učení (např. gen NR 2B, související s NMDA receptory). Emotivní chování souvisí též s naší genetickou výbavou, zejména co se týče kódování receptorů pro dopamin a serotonin. Předpokládá se například, že rodina Kennedyů má gen pro riskantní, dobrodružné chování.
Kromě genetického podkladu je pro formování těchto světů významný vliv prostředí - budování bílého světa se obvykle věnujeme velmi intezivně, o něco méně tomu šedému, a skoro vůbec ne duhovému. Přitom právě tento svět by měl být intenzivně kultivován již v útlém dětství. Jednou z možností jak posilovat limbický růst, plasticitu i rezilienci je nejprve intuitivní mateřská a rodičovská výchova, dále přirozené interakce s vrstevníky a později může pomoci i dramatická výchova. Pro zvládnutí kritických situací v dospívání, dospělosti i ve stáří je nesmírně užitečné rozšiřování repertoáru možných odpovědí v různých modelových situacích a jejich upevňování v rámci dramatického prožitku - tzn. vytváření nových vzorců chování (behavioral pattern). V tomto smyslu může dramatická výchova pomoci dětem vyrůstajícím v prožitkově chudém "holosvětě", aby se jejich vnitřní světy duhově probarvily.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha