TD 2000/2

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

12. Plektika a vývojová neuropsychologie

O plektice se píše v článku Františka Koukolíka S jaguárem nocí kroužícím, publikovaném v červenci 2000 v časopise Přítomnost. Tento termín vymyslel nositel Nobelovy ceny Murray Gell Mann pro obor zabývající studiem simplexity a komplexity. Plektika propojuje jiné moderní vědy, jako je teorie informace, využívá nelineární dynamiku, včetně teorie chaosu, pokouší se odpovědět na otázky týkající vzniku života a přírodního výběru, modeluje chování komplexních adaptivních systémů a autoorganizaci sebeuvědomování lidského mozku.
Plexus je v českém překladu pleteň, propletenec (spleť tkání). Plektícký by tedy měl být spletitý, propletený a zamotaný - vesměs jde o adjektiva, která můžeme spojovat s pojmy, jako vývoj dítěte a život člověka.
Tím se dostáváme do zákulisí vyvíjejícího se mozku dítěte, kterému se svět přímo před očima hodinu po hodině, den po dni a rok po roce zesložiťuje ("plexatí" nebo "plektizuje'?). Stáváme se tak svědky dramatického setkávání komplexního adaptujícího se dynamického systému vnějšího světa s dynamicky se adaptujícím a stále komplexnějším mozkem.
Otázkou je, jak dokáže dětský mozek vytvořit a udržet srozumitelný obraz světa? Jak zabráni tomu, aby nebloudil v labyrintu slepých cest pseudopojmů, pseudoproblémů a pseudodojmů? V tomto smyslu by se plektika mohla nazývat i bludišťologií (resp. labyrintologií) a poskytovat návody typu: KUDY/KAM.
Zjednodušeně lze rozlišit tři hlavni bludiště - fyzikální labyrint těla a smyslů (jak se ve světě pohybovat, vidět, slyšet, reagovat), limbický labyrint emocí a vztahů a labyrint ducha (lidské mysli, řeči a abstrakce). Dítě vstupuje do všech tří labyrintů současně - i když první roky tráví více v labyrintu první a druhém, v dalších letech pak ve druhém a třetím (s trochou sarkasmu lze dodat, že některé z nás čeká ve stáří znovu a bolestněji labyrint první). Má se pohybovat nahodile a metodou pokus - omyl - nějak se prodrat bludišti k poznání, že svět je nepoznatelný a nepredikovatelný? Nebo má pevně uchopit příručku s algoritmem optimisticky determinované (jediné pravé) cesty a de facto bludiště odmítnout jako neexistující pověru?
Je paradoxem, že jedna z variant řešeni problému - jak v bludišti bloudit, a nezbláznít se - se opírá o teorii chaosu a komplexitu. Komplexnější systém s celou řadou interakcí je citlivý na tzv. perturbaci. Je příznačné, že to perturb znamená zmástí, splésti). V nadsázce by se dalo říci, že jednoduchý systém je blbec, s kterým hned tak něco nepohne. Chytřejší, komplexní systém je nestabilnější, ale chaotické výchylky zvládne. Počet nezávislých vzájemně se ovlivňujících komponent je velký, je mnoho směrů, kam se systém může vyvinout a "dostat se" z jakékoliv ošemetné situace, aby se na zlomky vteřin ustáli! v nové nestabilní rovnováze. V tomto smyslu může dramatická výchova pomoci trénovat mozkový systém, když se octne "na hraně", a vylepšovat budoucí orientaci v jiných spletitých situacích. Součástí dramatické výchovy může být i hra jako trénink na budoucí průšvihy - tyto dramatické hry jsou součástí výchovy savčích mláďat (viz Vesmír, duben 2000).
Vývojová neuropsychologie pomalu přechází od redukcionistického přístupu, kdy se rozebíraly jednotlivé oblasti mozku a jejich vývoj, k "plektickému" a "chaotickému" chápání chování mozku i dítěte. Význam má míra přitažlivosti mezí jednotlivými prvky systému a jejich proměnlivost. Příliš slabé vazby znamenají nezávislé a spíše nahodilé chování, příliš silné vazby vedou k rigidním, neplastickým vzorcům chování, kdy se snižuje míra informace a tím i schopnost učení. Optimální je navodit situaci, kdy lze nestabilní systém udržovat v tzv. sedle a jen zlehka ho "postrkovat" podle potřeby (tomu se říká kontrola a antikontrola chaosu).
Chaos, plektika a komplexita patří k životu v labyrintech, které nelze zrušit nebo zakázat (nebo protáhnout v nich buldozerem jedinou správnou cestu) a kterých není třeba se zas tak moc bát, když máme tak akorát nestabilně stabilní mozek a stačí za mávání křídel nově se vyklubavší myšlenky či pocitu a my se nedáme zase úplně jinou cestou.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha