TD 2000/3

MOZKOVÉ ZÁKULISÍ

13. Mozek a dramatoterapie

V předchozím textu jsme se věnovali funkční a vývojové neuroanatomii z hlediska proměn mozku v souvislosti s dramatickou výchovou. V závěrečné části Mozkového zákulisí chci nejprve připomenout klíčové pojmy či hypotézy a následně bych rád popsal, jak lze dramatu využít léčebně.
Začnu praktickým příkladem. Desetiletý povahově labilní a přecitlivělý Petr se má v rámci dramatické výchovy na chvíli proměnit v Jana Husa prožívajícího poslední okamžiky před upálením a dvanáctiletý flegmatický Tomáš v Jana Žižku. Hra, kterou děti hrají, je o tom, co by se stalo, kdyby Jan Hus odvolal a přežil. Jak bude po návratu do Čech obhajovat své rozhodnutí?
Zatímco všichni okolo sledují dramatickou situaci, ve které Petr v roli Jana Husa v poslední chvíli odvolá a v další scéně vysvětluje Tomášovi, který je v roli Žižky, proč to udělal, pokusme se porovnávat, jak se to jeví těm, kteří jsou diváky, a co se odehrává v zákulisí Petrova a Tomášova mozku. Jde o první přehrání této situace, první "zkoušku".
Oba mozky mají zapnut první ze tří základních programů (bdění, pomalý spánek, paradoxní spánek), to znamená, že jádra v mozkovém kmeni bombardují podkorové a korové impulzy neurotransmitery, které brání ospalé synchronizované oscilaci, a výsledkem je napjatá emotivní pozornost.
Petr prožívá scénu na hranici tak intenzivně, že má pocit skutečného ohrožení vlastního života, maximum prokrvení mozku je jak v emotivních centrech, tj. v amygdale a cingulu, ale i v hipokampu, který horečnatě hledá pro tuto novou situaci vhodný vzorec chování. Zároveň se zapojuje prefrontální lalok připomínající rozrušenému Petrovi: Je to jen hra..., o nic nejde... Jenže krom toho, že se Petr střídavě bojí umřít a stydí neumřít, se neustále trápí obavou, že se ztrapní před Janou, do které je zamilován.
Tomáš se během první scény trochu nudí a mozek se trochu více prokrvuje v zadních oblastech, kde jsou centra pro zrakové a sluchové vjemy. Jeho limbické struktury jsou v klidu a prefrontální lalok brzdí Tomášovu tendenci hlasitě zívnout a dát všem najevo, jak je Petr trapný.
Ve druhé scéně Tomáš vyčítá Petrovi zbabělost, začíná na něj křičet (stejně, jako když mu coby kapitán fotbalového mužstva nadával za vlastní gól), jeho limbické struktury se překrvují a prefrontální lalok signalizuje, aby to nepřeháněl a nezneužíval hry k opravdovému ponížení Petra.
Petr je rudý v obličeji, srdce mu buší rychleji a přerývaně dýchá. Do očí se mu hrnou slzy... Hra se míchá se skutečností, Petr se v dramatické situaci přestává orientovat a ztrácí schopnost zpětnovazebné kontroly.
Vtom učitelka tleskne: Stop - nebylo to špatné, ale Tomáš by neměl na Petra řvát - to by si Žižka nikdy nedovolil vůči milovanému mistrovi... Ostatní děti se smějí... Tomáš se trochu zastydí a Petr se malinko pousměje..., jeho mozek je však nadále "rozhozený", desynchronizovaný; elektroencefalogram (EEG) by ukázal rychlé beta vlny nad všemi oblastmi.
Během pěti minut je Tomáš schopen scénu přehrát znovu a mít ji více pod "prefrontální kontrolou" dle přání učitelky, Petr je však stále rozrušený, a tak učitelka navrhuje společný poslech klidné muziky s tím, že si každý může představovat pomalu plynoucí řeku. Ve většině mozků se aktivita synchronizuje; na EEG bychom našli pravidelné alfa vlny a u pospávajícího Ondry dokonce rytmické theta vlny. Hodina dramatické výchovy končí.
V předešlých pokračováních naleznete podrobnější informace o zmíněných oblastech centrálního nervového systému: 1. mozkovém kmeni, zajišťujícím základní funkce a jednotlivé stavy vědomí, 2. limbickém systému, potřebném pro emotivní prožívání, 3. zadních korových oblastech, nutných pro zpracování senzorických vjemů, 4. nejpřednější nadočnicové (prefrontální - orbitofrontální či frontopolární) části čelního (frontálního) laloku, který kontroluje naše chování a vydává povely, a o 5. exekutivních motorických strukturách v centrální oblasti, které jsou spolu s podkorovými jádry zodpovědné za motorické vyjádření našich pocitů a přání.
Komplikovanost (složitost, plektika) a nelineární, dynamické chování centrálního nervového systému umožňuje relativní nezávislost na vnějších podnětech, obrovskou proměnlivost a citlivé reagování na pranepatrné modulující podněty. Pozoruhodné je, jak moc je zdánlivě racionální tvor jako homo sapiens sapiens ovlivňován limbickým systémem.
Shrneme-Ii dosavadní poznatky o limbickém systému, lze říci, že hipokampus analyzuje samostatně každodenní (spíše každovteřinové či každookamžikové) podněty a podílí se na vytváření kontextuálních paměťových stop. Ty mohou být mnohem hlubší při vjemech vyvolávajících prostřednictvím amygdaly základní "pudové" instinktivní reakce či při signálech vedoucích k aktivaci cingula a pocitům, jako je radost, štěstí, zklamání, znechucení atd. V případě virtuální dramatické hry nejde jen pocity, ale i o dramatické souvislosti s různě dlouho trvajícím pocitem napětí (očekávání, kdy není jisté, jak to se mnou, resp. s virtuálními hrdiny dopadne). Zde se ještě v různé míře uplatňuje prefrontální lalok jako korektivní systém.
Limbické struktury jsou v různé míře angažovány v procesech v rámci dramatické výchovy i dramatoterapie. Vzhledem k tomu, že jde o dvě zcela odlišné profese (v prvém případě je třeba pedagogické vzdělání kombinované se specializací v dramatické výchově a divadle, zatímco dramatoterapie vyžaduje základní zdravotnické vzdělání, např. psychologické, psychoterapeutické, rehabilitační aj. v kombinaci se znalostí divadelních základů), mohou být přesahy oběma směry nebezpečné. Příkladem by mohla být např. snaha učitelky "léčit" Petrovu přecitlivělost prostřednictvím hry o Husovi místo toho, aby se držela pedagogicko-estetického kopyta, nebo naopak tendence dramatoterapeutky v nemocnici "vychovávat" pacienty, aby byli vzdělanější a morálně pevnější.
Dramatoterapie ve zdravotnictví může mít mnoho tváří. Od skutečně vědecky podloženého a profesionálně náročného psychodramatu profesora Morena přes narativní terapii primáře Špitze až po využívání divadelních prvků v rámci arteterapie u lidí s různými formami zdravotního postižení.
Z výše uvedeného vyplývá, že spektrum situací, kde se potkává umění (divadelní estetika, teatrologie), vzdělávání a výchova (pedagogika) a zdravotní/sociální vědy, je sice velmi široké a mnohobarevné, ale jednotlivé oborově specifické komponenty lze dobře rozlišit a pod vedením příslušných odborníků kultivovat. K tomu měla alespoň trochu přispět i naše Mozková zákulisí.

Doc. MUDr. VLADIMÍR KOMÁREK
Klinika dětské neurologie 2. LF UK, Praha