Pořadatel: NIPOS-ARTAMA
Spolupořadatelé: Sdružení pro tvořivou dramatiku a Kulturní středisko města Bechyně
Spolupráce: Základní škola,
Školní ulice, Bechyně, Základní umělecká škola Bechyně
V jihočeské Bechyni se konal patnáctý ročník netradiční tvůrčí dílny určené vedoucím souborů a skupin všech typů - dramatických, literárních,
recitačních, výtvarných, hudebních (včetně dětských pěveckých sborů), pohybových
a tanečních - a pedagogům různých typů škol - mateřských, základních a
středních, učitelům ZUŠ, vychovatelům školních družin a klubů, pracovníkům
center volného času a domů dětí a mládeže, a také pedagogům a studentům vysokých
škol pedagogického i uměleckého směru a všem ostatním, kteří pracují
s dětmi a mladými lidmi a hledají inspiraci a nové podněty.
Smyslem této celostátní dílny,
která se koná už od roku 1993, je společně hledat při praktických činnostech
styčné body mezi různými oblastmi tvořivé hry s dětmi a mládeží a možnosti
jejich propojování i doplňování, ale současně i hledání specifik jednotlivých
oborů.
Dílna tak může být inspirací také
pro ty učitele, kteří promýšlejí vazby mezi předměty, respektive obory
vzdělávací oblasti Umění a kultura v RVP pro základní vzdělávání a RVP pro
gymnaziální vzdělávání.
Jednotlivé třídy na celostátní dílně vedli v tomto roce opět zkušení
pedagogové z celé republiky. Každá skupina byla vedena vždy dvěma lektory
-
lektorem dramatické výchovy a lektorem dalšího oboru:
VÝTVARNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Václava Zamazalová (VO ZUŠ Dačice)
Kateřina Oplatková (učitelka DV v Sezimově Ústí
a ve Slaném)
POHYBOVĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Lenka Jíšová (TO ZUŠ Plzeň)
Vojtěch Maděryč (LDO ZUŠ Jindřichův
Hradec)
HUDEBNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Ludmila Vacková (HO ZUŠ Praha, PedF UK,
Praha)
Nina Martínková (katedra
výchovné dramatiky DAMU, Praha)
LITERÁRNĚ-DRAMATICKÁ SKUPINA
Iva Lubinová (OŠPO, Kolín)
Hana Cisovská (katedra sociální pedagogiky,
Ostravská univerzita)
Zvláštností této celostátní dílny
je to, že se každý rok koná v jiném místě Čech nebo Moravy. Místo konání se pak
stává tematickým východiskem pro dílnu a její námět. Při jeho volbě je většinou
důležitá už lokalita sama. Roli často hrají vzhled, dispozice a atmosféra
objektů a míst (v předchozích dílnách to byly např. středověké opevnění města
Polička, hrad Sloup vytesaný do skály, románsko-gotická bazilika v
Třebíči,
renesanční město Telč, jevišovický hrad, dispozice města Jablonce nad Nisou,
běžícího nahoru dolů) nebo okolní krajina (rybník Vajgar v Jindřichově Hradci,
Polná se zbytky tvrze, ghetta a židovského hřbitova a nedalekým lomem,
Police
nad Metují). Každé místo v sobě nese i stopy událostí a příběhů, jež se v něm
nebo kolem něj mohly odehrát nebo skutečně odehrály (útržek nočního rozhovoru
fiktivních postav v okně litomyšlského renesančního zámku; pověst o uřezaných
uších křesťanů, které po tatarském obléhání zůstaly u Štramberka) a také stopy
historických nebo fiktivních postav, které pro nás mohou, jsme-li k místu
dostatečně vnímaví, ožít (Vítek z Prčice, který podle pověsti před hradbami
Jindřichova Hradce rozdělil vítkovské panství mezi svých pět synů). Námět dílny
je tedy lektory a organizátory volen vždy tak, aby byl dostatečně motivující a
inspirující, aby dával možnost různých úhlů pohledu a zpracování a v ideálním
případě aby v sobě nesl i metaforu, kouzlo nebo tajemství, které by dokázalo
účastníkům zprostředkovat zážitek výjimečnosti. Výchozím námětem
letošní dílny v Bechyni byla hlína.
|