DRAMATICKÁ VÝCHOVA VE ŠKOLE ´0511. celostátní dílna dramatické výchovyJičín 15. - 21. září 2005 |
|
Pořádají:
Sdružení pro tvořivou dramatiku, občanské sdružení Ráj srdce Jičín
a K-klub Jičín Celostátní praktická dílna v Jičíně je - vedle seminářů pořádaných v rámci Dětské scény - nejvýznamnější každoroční akcí v oboru dramatické výchovy v ČR. Je určena především pedagogům a studentům, kteří se už setkali s dramatickou výchovou a kteří chtějí prohloubit své znalosti v tomto oboru a získat další podněty a inspiraci pro práci s dětmi a mládeží - ať už působí na prvním, nebo druhém stupni ZŠ, v mateřských školách, ve školách středních i na pedagogických, filozofických a uměleckých fakultách. Letošní dílna nabízí tyto třídy: |
|
1 - Byla jednou jedna třída: Drama a storytelling (lektor: RIVES COLLINS, vedoucí katedry divadla na Northwestern University, Evanston, USA, odborník na divadlo a drama pro děti, tvořivé drama a storytelling, profesionální vypravěč; spoluautor - s Pamelou Cooperovou - knihy The Power of Story: Teaching Through Storytelling; jeho dvě alba pro děti a rodiče "We All Have Songs, We All Have Stories" a "Let's Fill Up The House", která nahrál s Julií Shannonovou, obdržela cenu Parent's Choice Award; žije v Northbrooku, Illinois, se svou ženou Kirsty a dvěma mladými vypravěči příběhů Caitlin a Ethan; nejnovějším přírůstkem, který určitě rodinu obohatí o nové příběhy, je nalezenec - štěně Gus) Pavouk Anansi, šprýmař a hrdina západoafrických příběhů, nás učí, že písničky nám byly dány, abychom je zpívali, a příběhy, abychom je vyprávěli. Dílna nám pomůže využít potenciálu, které nabízí storytelling pro práci s dětmi a mladými lidmi. Budeme se zabývat hledáním příběhů vhodných k vyprávění, zpracováním příběhů tak, abychom se o ně mohli podělit s ostatními, uměním storytellingu, využíváním příběhů jako odrazového můstku pro dramatické aktivity (pro dramatizování a pro příběhové drama) a hledáním možností, jak dětem pomoci, aby ony samy dokázaly vyprávět příběhy. K práci v dílně bude patřit humor, zpívání, improvizování a vyprávění příběhů, protože se budeme snažit objevit, co toto dávné umění nabízí současnému světu. |
|
2 - Dějepis, literatura a dramatická výchova (lektorka: IVA DVOŘÁKOVÁ, středoškolský pedagog dějepisu a dramatické výchovy a učitelka literárně-dramatického oboru ZUŠ) Jak oživit školní dějepis dramatickou výchovou? Jak v dramatických projektech pracovat s historickou faktografií a archivním materiálem? Jak udržet historickou věrohodnost v takovém projektu? Jak strukturovat práci v projektech zaměřených na dějepis? Jak využít metod dramatické výchovy při výuce regionální historie? Jak mohou na dramatické projekty navazovat návštěvy výstav, muzeí, archivů? V semináři se můžete setkat např. s těmito projekty: Pozvánka do terezínského ghetta. Za časů křížových výprav. Valdštejnův Jičín. Velký Napoleon. S emigranty přes oceán. Anebo jiné podle podnětů účastníků kurzu. |
|
3 - Šest dnů, šest možností (lektoři: MARTINA VANDASOVÁ, učitelka výtvarného oboru ZUŠ Jílové u Prahy, a JAKUB HULÁK, odborný pracovník Centra dětských aktivit v ARTAMĚ Praha pro dramatickou výchovu, dětské divadlo a dětský přednes, vedoucí dětských a mladých divadelních souborů v Centru tvořivé dramatiky Praha) Každý den jeden společný "výlet" naplněný dramatickou hrou, improvizací, divadlem a současně pozorováním okolního světa a spontánní výtvarnou tvorbou. Každý den jiná varianta toho, jak se mohou výtvarné a dramatické aktivity smysluplně prolínat, doplňovat a vzájemně obohacovat. To vše bez nároků na dovednosti a zkušenosti účastníků v tom či onom oboru. |
|
4 - Spirála jako cesta (lektor: JIŘÍ LÖSSL, tanečník, performer, pedagog, organizátor, odborný pracovník Centra dětských aktivit v ARTAMĚ pro scénický tanec, externí pedagog katedry výchovné dramatiky pražské DAMU) Tak, jako příval jarních vod dá řekám nezkrotnou sílu, tak, jako proud mladé mízy naplňuje pupence starých stromů až k prasknutí tak, že začnou tančit křehkou krásou květů, tak, jako vítr unáší jemná prachová zrnka písku, aby svou vytrvalostí přemístil duny v poušti, tak také pracují jemné mechanismy spirály v našem těle. A pokud se nám je podaří zachytit, byť jen na chvíli, otevřou nám poznání nových možností pohybu našeho těla: jak jej užívat, aby se těžiště přemisťovalo v prostoru snadno a tiše, jak s ním zacházet, aby tělo měnilo kvalitu pohybu se stejnou samozřejmostí, jako naše mysl proměňuje naše emocionální hnutí. Okamžitě, bez rozmyslu, jako zákonitou reakci na podnět. A je jedno zda přijde zevnitř, nebo zvenčí. |
|
Součástí
dílny je rovněž přehlídka inspirativních představení dětských
divadelních souborů a vystoupení dětských sólových recitátorů,
která se uskuteční v sobotu 17. září 2005. Ubytování pro účastníky dílny:
Kurzovné (v němž je zahrnuto také ubytování):
Stravu a dopravu si hradí každý účastník sám. Akce je akreditována MŠMT ČR pod č. 29 430/2003-25-173 |
|