2. STUPEŇ ZŠ

PROGRAMY PRO ŠKOLY


Alison

Alison je běloška. Na práci má její matka černochy. Proč se s nimi nesmí stýkat?

 
     
 

O NÁS

   
 

PRO ŠKOLY

PROGRAMY

1. STUPEŇ ZŠ

2. STUPEŇ ZŠ

TÝM

   
 

LETNÍ TÁBORY

 

Věk: 7.9. třída ZŠ

Délka lekce: 2 vyučovací hodiny

Hlavní téma: rasové předsudky, lidská práva

Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana

 
 

KROUŽKY

   
 

KUDY K NÁM

   
 

KONTAKT

   
     

Pohledem skotské dívky Alison nahlížíme na život v Africe v době, kdy si bohaté bělošské rodiny běžně pořizují černošské otroky. Očima dítěte tak nazíráme na problematiku nerovnosti lidských práv a osobních svobod. Díky autenticitě výpovědi autorky knihy také poznáváme rozdílnost temperamentu a charakteru bělochů a černochů.

Lekce Veroniky Kořínkové je vytvořená na motivy povídky Alexandry Fullerové Karneval.


Srpen 1968

Některé sny se plní, některé ne. O čem snil Petr?

Věk: 8.9. třída ZŠ

Délka: 3 vyučovací hodiny

Hlavní téma: Život v 60. letech v ČSSR

Průřezové téma: výchova demokratického občana, osobnostní a sociální výchova

Petr rád maluje a sní o tom, že pojede do Londýna. Jak vnímá společenské dění patnáctiletý kluk? Jak politické události ovlivní přímo jeho život?

S využitím knihy Zeď od Petra Síse a dalších autentických materiálů si žáci na vlastní kůži prožijí události 60. let v Československu.

Lekce vychází ze scénáře Terezy Machkové.


Mnichov 1938

Každý z nás se musí někdy v životě stěhovat. Může nás k tomu ale někdo donutit?

věk: 8.–9. třída

délka: 3 vyučovací hodiny

hlavní téma: odsun československých obyvatel z pohraničí v době protektorátu
průřezové téma: výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Rodina Františka Novotného žije v českém pohraničí již po mnoho generací. O svůj statek se starají s láskou a s úctou k tradicím. Donutí je politické okolnosti domov opustit?

Program přibližuje historické události prostřednictvím konkrétního příběhu, ukazuje historii v zrcadle individuálního lidského osudu.


Romanův svět

Jedno rozhodnutí může někdy změnit celý náš život. Jak se rozhodne Roman? A jak ty?

Věk: 6.–8. třída

Délka: 2 vyučovací hodiny

Hlavní téma: prevence kriminality u mladistvých

Průřezové téma: osobnostní a sociální výchova

Roman je ve věku, kdy nerozumí učitelům, mámě ani sám sobě. Jediný, s kým si opravdu rozumí je strejda Petr. Co když ale strejda udělá něco, s čím Roman nesouhlasí?

Ztotožněním s vrstevníkem Romanem vstupují žáci do příběhu, na kterém si mají možnost pojmenovat své morální zásady a ujasnit žebříček hodnotových priorit.


Bran

Víme, jaké je být člověkem. Jaké by to bylo být vlkem?

Věk: 6.–8. třída

Délka: 2 vyučovací hodiny

Hlavní téma: svoboda

Průřezové téma: osobnostně sociální výchova

Bran ochrnul. Už nikdy nebude chodit. Má ale možnost stát se vlkem. Co si vybere? Jak byste se rozhodli vy?

Zajímavou a tvůrčí metodou interaktivního dramatu se žáci zabývají tématem svobody a odpovědnosti. Díky využití vlastního prožitku dokáže příběh žáky vtáhnout do této problematiky a dává jim možnost individuálního sebepoznání a zformulování vlastních postojů a hodnot.

Lekce vychází z vybraných motivů populární a oceňované Hry o trůny G. R. R. Martina.


Temná hora

Velcí a mocní ovlivňují menší a slabší. Mají na to právo? Můžeme to nějak ovlivnit my?

Věk: 7.–9. třída

Délka: 3 vyučovací hodiny

Hlavní téma: anexe Tibetu

Průřezové téma: multikulturní výchova, osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana

Anotace: Vladimír je poslán do Číny točit dokument o stavbě silnice v Himalájích. Kam ta silnice ale vede? Za jakým účelem se staví? Jsou všechny informace, které dostává, pravdivé? A uvěří mu lidé v Československu, když se vrátí zpět?

Na základě knihy Tibet – Tajemství červené krabičky od Petra Síse si hráči dělají představu o přírodních a kulturních podmínkách v Tibetu. Společně s Vladimírem žáci prožívají výraznou politickou změnu příchodem čínské lidové armády na území Tibetu.

Lekce vychází ze scénáře Terezy Machkové.


Musí to být trhák?

Představení divadla ve výchově

Věk: 2. stupeň ZŠ, 1.–4. ročník SŠ

Délka: 2 vyučovací hodiny

Hlavní téma: mediální manipulace

Průřezové téma: mediální výchova

Divadelní představení si klade za cíl změnit pasivního diváka na aktivního. Poukázat na problematiku ovlivňování našeho mínění médii. Využívá interakci, prostřednictvím které probouzí kritické myšlení a uvažování diváka nad tématem a otázkami, které s sebou nese.
Představení pojednává příběh ambiciózní novinářky, která sní o kariéře a prestiži. K naplnění svých snů se přiblíží, když od šéfky dostane šanci k napsaní trháku o smrti maturantky. Ta se dle prvních informací předávkovala. Mladá novinářka nepropásne svojí šanci. Poslechne rady šéfky, která ví, jak se píšou trháky, a pouští se do kauzy drog na maturitním plese. Díky svému debutu zažívá slávu, po níž snila. Avšak jen do chvíle, kdy zjišťuje, že drogy policie z celého případu definitivně vyloučila. Novinářka se ocitá v složité situaci a klade si otázku, co dělat. Zveřejnit pravdu a zodpovídat se za škody, které napáchala v životech cizích lidí, a navždy se vzdát svého snu? Nebo pravdu zatajit a psát spousty dalších trháků? Představení je inspirováno skutečným příběhem.